06 31 09 16 00 webmaster@zkklemmer.nl

Toen het Zeekadetkorps de voormalig mijnenveger Hr.Ms. roermond (M806) begin 2001 aankocht is het doel gesteld om van de Roermond een varend schip van te maken.
Sinds de uit dienst stelling in 1987 hebben de motoren van de Roermond niet meer gedraaid en na de uit dienststelling is de Roermond nog als donorschip gebruikt voor de andere nog varende schepen van de Dokkumklasse bij de Koninklijke Marine. Het betrof daarom toch wel een grote uitdaging.

Toen de Roermond eenmaal in Lemmer lag werd eerst de focus gelegd op het hotelbedrijf zodat de korpsdagen aan boord konden plaatsvinden.
Al spoedig was de stroom, sanitair, drinkwatervoorzieningen en ventilatie aan boord weer voorelkaar.

De jaren er na werd de generatorkamer uitgebreid met 3 generatoren en hadden wij onze eigen stroomvoorziening ook op orde.


Omstreeks 2005 werd dan ook al begonnen met het reviseren van de hoofdmotoren.
Deze zaten helemaal onder de tectyl. Dus werden de motoren eerst schoongemaakt om daarna ook al te beginnen met het demonteren.

Tot op het onderblok is alles uitelkaar gehaald. De koppen en voeringen zijn naar Den Helder vervoerd en zijn daar door oud werknemers van de Rijkswerf, Rob Smits en Dirk Sont, voor ons gereviseerd.
Na het reviseren van deze onderdelen kon door ons en soms met hulp en expertise van derden weer worden begonnen aan het opbouwen van de hoofdmotoren.
Onderdelen welke ontbraken werden er bij gezocht of nagemaakt, van o.a. de VVKM (ex Hr.Ms. Hoogeveen) hebben wij nog onderdelen gekregen, de kleppen werden gesteld, de brandstofpompen werden afgesteld. de motoren werden uitgelijnd, de schroefassen zijn getornd (zodat wij wisten dat deze loszaten), de schroeven werden onder water geinspecteerd, een startluchtcompressor werd via marktplaats aangeschaft, alles wat los zat werd vastgezet, smeerolie werd geregeld en nog heel veel andere zaken werden geregeld, gemaakt of nagekeken.

Dit jaar zijn de uitlaten nog geïsoleerd en waren wij daarmee gereed voor een volgende mijlpaal.

Zo kon er na vele jaren sleutelen, speuren, prakkiseren, bloed, zweet en tranen, successen en tegenslagen, uiteindelijk alles checken en dubbelchecken afgelopen vrijdag 13 oktober eindelijk een proefstart gemaakt met de beide hoofdmotoren.
Voor deze proefstart kregen wij hulp van drie oud machinisten van Dokkumklasse schepen die dus bekend zijn met deze machinekamer.

Om 9 uur werd begonnen in de machine kamer om alles gereed te maken. Verschillende onderdelen werden gesmeerd en op druk gepompt, de nodige kranen werden opengezet en als laatste voor het starten zijn de motoren nog op lucht getornd.


Eerst werd de stuurboord hoofdmotor gestart en toen deze goed draaide werd ook bakboord hoofdmotor gestart. Tijdens het draaien kwamen enkele storingen aan het licht maar konden ook op deze dag verholpen worden. Aan het eind van de middag hebben beide motoren nog een uur gelijktijdig gedraaid.

Om half zes was het mooi geweest voor deze dag en werden de hoofdmotoren afgezet en alles weer afgesloten.
Deze vrijdag de dertiende was voor ons een dag waarop wij een groot succes geboekt hebben.
Wij zijn nu heel dicht bij het doel dat bijna 17 jaar geleden gesteld is en hopen spoedig een eerste vaartocht met ons schip op eigen kracht te kunnen maken.

Een varend schip voor de Lemster Zeekadetten als beloning voor de vele jaren hard werk.